Omgaan met pijn

We geven je alvast een paar tips die je kunnen helpen om minder last te hebben van de weeën.

Probeer te ontspannen
Ontspannen is de beste manier om de pijn de baas te blijven. De voorweeën en eerste ontsluitingsweeën zijn meestal goed te verdragen. Ga dan gewoon door met waar je mee bezig was. Zoek afleiding en probeer niet op de pijn te letten maar doe niets waar je moe van wordt. Worden de weeën sterker, zoek dan een rustige plek op waar je je lekker voelt en waar je je goed kunt concentreren op een wee. Maak het zo prettig mogelijk voor jezelf en zorg ervoor dat je het lekker warm hebt (warmwaterzak, bad, douchestraal op je buik of rug). Probeer niet te verkrampen en laat alles zo losjes mogelijk hangen, dan voel je de pijn minder. Bij rugweeën is het fijn om tegendruk op je onderrug te krijgen van twee vuisten. En vergeet niet om te eten, want je hebt energie nodig om warm te blijven. Eet licht verteerbare maaltijden.

Experimenteer met houdingen
Regelmatig van houding veranderen tijdens de bevalling heeft veel voordelen. Je kunt zo de pijn beter opvangen en vaak duurt de bevalling korter dan wanneer je op je rug blijft liggen. Je kunt bijvoorbeeld staand een wee opvangen, terwijl je wiegt met je heupen of leunt op een tafel of stoel. Je kunt op je handen en knieën gaan zitten of op een krukje en dan op tafel hangen. Als je liever ligt, ga dan op je zij liggen met een kussen tussen je benen en misschien ook een kussen onder je buik en in je rug. Wissel de houdingen gedurende de bevalling af. Probeer uit wat voor jou het fijnst is en het beste werkt.

Denk positief
Blijf positief. Denk steeds: deze wee is voorbij en komt nooit meer terug. Wees ervan overtuigd dat je de weeën aankunt. Wil het even niet? Maak je dan niet druk: dat is normaal. Laat ons, je partner of iemand anders die je bijstaat je moed inspreken. Het goede nieuws is dat elke wee je een beetje dichter bij het einddoel brengt: de geboorte van jullie kindje. Nog even en je kunt hem/haar eindelijk in je armen kunt houden. Denk aan dat moment.

thumb_omgaanmetpijn

Meer weten over omgaan met pijn?
Wil je meer weten over omgaan met pijn tijdens de bevalling? Bijvoorbeeld over pijnbehandelingen thuis en in het ziekenhuis? Lees dan meer over pijnbestrijding in de folder ‘Jouw bevalling: Hoe ga je om met de pijn?’ en kijk voor uitgebreidere informatie op www.deverloskundige.nl

Nog een paar tips:

  • Stel het “klokken” zo lang mogelijk uit, op die manier duurt een bevalling dagen.
  • Probeer ’s nachts nog zoveel mogelijk te slapen of te “dutten” tussen de weeën door. Je weet niet hoe lang het nog gaat duren en je hebt je rust hard nodig.
  • Een flinke tijd (minstens een half uur) onder een warme douche of in bad doet wonderen voor de ontspanning. Tegelijkertijd kun je zo testen of je bevalling echt begonnen is. Echte weeën zetten door in warm water als je je ontspant, de zogenaamde indalingsweeën stoppen door de warmte en ontspanning.
  • Verzekeringen die geboorteTENS vergoeden.

Laat een reactie achter


  1. Kinderwens

  2. Zwangerschap

  3. Bevalling

  4. Kraamzorg