Voeding

Eten en drinken tijdens de zwangerschap
Sommige dingen kun je tijdens je zwangerschap beter niet eten of drinken. Kijk op de website van het voedingscentrum voor een duidelijke uitleg over welke voedingsmiddelen dat zijn en waarom je ze beter niet kunt nemen. Hier vind je ook ‘hoe eet ik gezond tijdens mijn zwangerschap’.

Tip: drop kun je beter niet alleen vermijden omdat het minder goed is voor je bloeddruk maar ook omdat het waarschijnlijk (niet alle onderzoeken zijn eenduidig) ervoor zorgt dat jullie baby gevoeliger kan worden voor stress later in zijn/haar leven.

Vitamine D
Het voedingscentrum raadt aan om in de zwangerschap per dag 10 microgram vitamine D te slikken. Waarom, dat lees je hier: www.voedingscentrum.nl/encyclopedie/vitamine-d

Infecties voorkomen

Voorkom infecties
In deze brochure van het RIVM lees je wat je zelf kunt doen om infectieziektes tijdens de zwangerschap te voorkomen.

Hormoonverstorende stoffen
Via het gebruik van bijvoorbeeld schoonmaakmiddelen, dagcrèmes en het eten van voedsel uit blik kun je hormoonverstorende stoffen binnenkrijgen. In Denemarken krijgen zwangere vrouwen hier standaard informatie over in de zwangerschap. In Nederland vindt de overheid dit nog niet nodig. Om jullie zelf een keuze hierin te laten willen we je wijzen op de website: www.eenveilignest.nl waar meer informatie te vinden is over dit onderwerp.

Medicijnen

Gebruik je medicijnen, bespreek dan met je huisarts of apotheek of het veilig is om daar tijdens je zwangerschap mee door te gaan. Als je een pijnstiller nodig hebt, gebruik dan een 500 mg tablet paracetamol en overschrijd de voorgeschreven dagelijkse dosis niet. Houdt de pijn langer dan een paar dagen aan, dan is het zinvol om met je huisarts te bespreken waarom je de pijnstillers nodig hebt en of er ook een andere oplossing is. Overleg bij koorts (38°C of hoger, rectaal gemeten) altijd eerst met ons voor je iets inneemt.

Laat een reactie achter

1. Kinderwens